3D & Graphisme / 3D & Graphics

OcamlQuake

Release: 03 mai 2005 - 03rd May 2005
Version: 1.0
OS: -
Download: ocamlq-public.tgz
Description:
Français:
OcamlQuake est un moteur 3D capable d'afficher les fichiers .BSP de Quake.
Ce moteur est écrit en Objective Caml et utilise une carte accélératrice Voodoo avec un chipset 3dfx. Ce hack ne prétend pas être un jeu complet, mais plutôt un truc sympa à destination des gens qui voudraient voir un peu de 3D temps réel en ML et voir comment utiliser du hard 3D dans ce langage.
Note: pour compiler, vous devez également récupérer la bibliothèque MlGlide qui interface Glide avec Objective Caml. Cette bibliothèque est maintenant principalement maintenue par Alexandre Miquel. Donc si vous avez besoin de plus d'informations dessus, je pense que vous pouvez aller jeter un coup d'œil sur sa homepage.

English:
OcamlQuake is a 3D engine able to display Quake's .BSP files.
This engine is written with Objective Caml and uses a Voodoo card graphic accelerator with a 3dfx chipset. This hack is not to be considered as a complete game, rather just a funny stuff for people expecting to see a bit of real time 3D in ML and how to use 3D hardware in this language.
Note: in order to compile, you also need to get the MlGlide library interfacing Glide and Objective Caml. This library is now mostly maintained by Alexandre Miquel. Hence, if you need extra information about it, I guess you can have a look at his homepage.


BSP trees - 3D

Release: 18 juin 2005 - 18th June 2005
Download: bsp.zip
Description:
Français:
Ce document (en Français) expose l'utilisation des BSP Trees pour la 3D mappée en temps réel (32 pages). Il est disponible en format Postscript.

English:
This document (in French) describes the use of BSP Trees for real time mapped 3D (32 pages). It is available in Zip-ed Postscript format.


Doom-like 3D Howto

Release: 18 janvier 2005 - 18th January 2005
Download: engine.ps.gz
Description:

Français:
Cet article (également en Français) explique comment créer un moteur pseudo-3D à la Doom, basé sur les BSP Trees (73 pages). Il est disponible en PostScript (gzip-é).

English:
This article (also in French) explains how to create a pseudo-3D engine "à la" Doom, based on BSP Trees (73 pages). It is available as a (gzip-ed) Postscript file.


Ocamldoom

Release: 18 janvier 2005 - 18th January 2005
Version: 1.0
OS: -
Download: source code
Description:
Français:
Sources complètes et distribuables de mon moteur graphique en pseudo-3D mappée en Objective Caml. Il implémente les algorithmes décrits dans le papier ci-dessus.

English:
Complete and freely distributable source code of my pseudo mapped 3D engine in Objective Caml. This is the implementation of the algorithms described in the above paper.


Morphing

Release: janvier 2005 - January 2005
Version: 1.0
OS: -
Download: source code
Description:
Français:
Un déformeur d'image en temps réel écrit en Objective Caml, en utilisant la SVGALib sous Linux.
Pour le moment, seules les sources sont disponibles, mais j'écrirai un papier d'explication dès que j'aurai 2 minutes. Ce hack a été réalisé avec quelques autres membres de Cristal (F. Rouaix, P.Weis et D. Doligez).

English:
A real-time image morpher writen in Objective Caml, using the SVGALib under Linux.
Currently, only sources are available, but I'll write a paper explaining the technics as soon as I have 2 minutes. Thsi hack was created with some other members of Cristal (F. Rouaix, P.Weis and D. Doligez).